توسط مادر با دیگر قتلها هیچ تفاوتی ندارد و حکم مجازات پدر به مادر تسری پیدا نمیکند.
علت تبعیض پدر و مادر در جرم قتل فرزند علیالظاهر از لحاظ عقلی مقبول نیست. از این رو نگارنده ضروری دانست پایاننامهی خود را در این زمینه به رشته تحریر در آورد و هدف از انجام پایاننامهی حاضر، آشنا ساختن علاقهمندان با نظرات فقهای امامیه و اهل سنت و روایات راجع به جرم قتل فرزند توسط والدین و مصادیق مرتبط آن از منظر فقها و حقوق ایران میباشد و با توجه به این که منابع این موضوع بسیار اندک میباشد، انجام چنین کاری چندان آسان نبود.
تحقیق حاضر به روش توصیفی و کتابخانهای است که در فصل اول به ارایهی کلیات، در فصل دوم به بیان مفاهیم لغوی و اصطلاحی و تعاریف فقهی و حقوقیِ انواع قتل و مجازات آنها و فلسفه و ادلهی قصاص، فصل سوم متشکل از دو بخش است که در بخش اول آن به بررسی حقوقی عدم قصاص پدر در قتل عمد فرزند، و در بخش دوم به بررسی فقهی عدم قصاص پدر در قتل عمد فرزند پرداختهایم و فصل پایانی را به مجازات کشتن فرزند توسط مادر از منظر حقوقی و فقه امامیه و اهل سنت اختصاص دادهایم و در نهایت با نتیجهگیری و پیشنهادات پژوهش موصوف را به پایان رساندهایم.
1-1- بیان مسئله
دعوی قتل فرزند توسط پدر و عدم تجویز قصاص وی در فقه و حقوق اسلامی، از مباحثی است که نیازمند پرداختن به تأملات تئوریک حقوقی، بازسازی ایدئولوژی اسلامی، مبنا و تبیین ت جنایی فقهی است.
بیان حکم کشتن فرزند به دست پدر یا مادر از منظر قوانین، مجازات اسلامی است. که به روش تحلیلی و با بهرهگیری از آیات، روایات، کتب تفسیری و فقهی شیعه و سنی نوشته شده است. مؤلف، به منظور بیان بزرگی این گناه از نظر اسلام و پیش نهاد برای بازنگری در قانون مجازات اسلامی مربوط به این جرم، این پایاننامه را تدوین کرده است. برخی از عناوین مطرحشده عبارتاند از: مجازات کشتن فرزند از دیدگاه قرآن و فقه امامیه و اهل سنت، بررسی ادلهی تفاوت مجازات پدر و مادر در قتل فرزند، ادلهی قصاص، دلایل الحاق مادر به پدر و عدم قصاص مادر، مجازات کشتن فرزند در حقوق و قانون مجازات اسلامی، استفاده از استفتائات فقهای عظام، نتیجهگیری نهایی و پیش نهاد اصلاح این مادهی قانونی.
لازم به ذکر است که در قانون مجازات اسلامی سابق در ماده 220 قانونگذار چنین بیان نموده بود: پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمیشود و به پرداختِ دیهی قتل به ورثهی مقتول و تعزیر محکوم خواهد شد» و طبق مادهی 301 قانون مجازات جدید مصوب 1/2/1392 قانونگذار چنین بیان نموده: قصاص در صورتی ثابت میشود که مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنیُ علیه نباشد و مجنیُ علیه، عاقل و در دین با مرتکب مساوی باشد».
قصاص نکردن پدر یا جد پدری به اتهام قتل فرزند منحصر به قتل بدون اختیار است. موضوع تغییر مادهی 220 قانون مجازات اسلامی در راستای اصلاح مواردی از قانون که شور دوم آن در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس مطرح شده است موضوعی است که با وقوع جرایم متعدد از سوی پدران از قتل فرزند تا وقوع فجیعترین کودکآزاریها بیش از پیش برجسته شده است. کار تا جایی پیشرفت که مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام کرد در صورتی که آمار آزار و اذیت فرزند به ویژه قتل آنها از سوی پدر زیاد باشد، احتمال دارد که در اصلاح موادی از قانون مجازات اسلامی، برای پدر مجازات سختتری در نظر بگیریم. رحیمی با اشاره به ضرورت اصلاح ماده 220 (301جدید) قانون مجازات اسلامی برای قصاص پدرانی که با آزار و اذیت فرزند خود، قتل وی را رقم میزنند گفته بود: طبق قانون، والدین میتوانند کودک خود را از باب تأدیب و تربیت در حدی که به آن دیه تعلق نگیرد، تنبیه کنند، بر این اساس اگر پدری مرتکب قتل فرزند خود شود، قصاص نخواهد شد اما دیه و زندان به او تعلق میگیرد. (شاکری گلپایگانی،1382، شمارهی 32). بر اساس این ماده هرگاه پدر و یا جد پدری، فرزندش را به قتل رساند، قصاص نمیشود و به پرداخت دیهی قتل و تعزیر محکوم میشود؛ اعمال این قانون در حالی است که طبق مادهی 223 (304جدید) قانون مجازات اسلامی هرگاه فرد بالغی طفل نابالغی را به قتل رساند، قصاص میشود. حقوق کیفری ایران به خصوص حقوق کیفری اختصاصی تحت تأثیر فقه امامیه میباشد. مجازات قتل عمد در فقه با توجه به نص قصاص است (آیات مربوط به قصاص: 178 ،179، 194 سورهی بقره و 45 سورهی مائده است) پس در رابطه با قصاص نص داریم، و این امر در برابر قتل عمد در جامعه باید اعمال گردد. طبق مادهی 381 ق.م.ا. مجازات قتل عمد در حقوق ایران قصاص میباشد.
1-2- سؤالات تحقیق
1- مجازات پدر در جرم قتل فرزند از منظر حقوق و فقه امامیه و اهل سنت دارای چه احکامی است؟
2- مجازات مادر در قتل فرزند از منظر حقوق ایران، فقه امامیه و اهل سنت چگونه است؟
3- از نظر فقهای امامیه و اهل سنت، حق فرزند به خونخواهی از مادر برای قصاص پدر خویش چگونه است؟
1-3- فرضیهها
فرضیههایی که در این پایاننامه جهت اثبات و یا مورد آن تدوین شده است.
عبارتاند از:
1-مجازات پدر در جرم قتل فرزند از منظر حقوق و فقه امامیه و اهل سنت عدم قصاص است لکن معاف از تعزیر و پرداخت دیه به ورثهی مقتول نیست.
2-در مجازات مادر در قتل فرزند فقه امامیه و حقوق ایران قایل به قصاص و اهل سنت قایل به عدم قصاص هستند.
3-مشهور فقهای امامیه و اهل سنت معتقدند فرزند حق قصاص پدر خویش را به خونخواهی از مادر ندارد.
1-4- ضرورت تحقیق
به نظر میرسد تا کنون تحقیق جامع و کاملی در رابطه با مجازات پدر و مادر در جرم کشتن فرزند در فقه امامیه و اهل سنت و هم چنین در حقوق موضوعه ارایه نشده است و گروهی از حقوقدانان مختصراً به بیان این موضوع در پژوهشهای خود پرداختهاند و بسی جای تحقیق تفصیلی در موضوع قتل فرزند توسط والدین مبتنی بر نظرات فقها و حقوق ایران که مبتنی بر مکتب اسلام است احساس میشود، درحالیکه میتوان این موضوع را مورد بررسی قرار داد و تحقیقات و تألیفات مستقلی را در این زمینه به رشتهی تحریر درآورد.
از منظر جرم شناختی مادهی 301 قانون مجازات اسلامی قابل توجیه نیست هم چنین علت تبعیض پدر و مادر در جرم قتل فرزند علیالظاهر از لحاظ عقلی مقبول نیست، از این رو نگارنده ضروری دانست پایاننامهی خود را در این زمینه به رشتهی تحریر در آورد و هدف از انجام پایاننامهی حاضر، بررسی این حکم استثنایی و آشنا ساختن علاقهمندان با نظرات فقهای امامیه و اهل سنت و روایات راجع به جرم قتل فرزند توسط والدین و مصادیق مرتبط آن از منظر فقها و حقوق ایران میباشد.
1-5-اهداف تحقیق
اهداف نظری و کاربردی این تحقیق عبارتاند از:
الف) اهداف نظری:
1-تبیین جرم قتل فرزند از نظر مفهومی.
2- تبیین جرم قتل فرزند از منظر فقهای امامیه و اهل سنت و حقوق ایران.
3-تبیین ادلهی معافیت پدر از قصاص در قتل فرزند خویش.
ب) اهداف کاربردی:
4-استفادهی دانشجویان و دانشپژوهان دانشکدههای فقه و حقوق.
5-استفاده از آن در حوزههای علمیه، مجلس شورای اسلامی و مراکز قضایی کشور.
6-ارایهی راهکارهایی برای مسؤولین جهت استفاده در برنامهریزیهای اصلاحی متخلفین از قتل عمد.
7-بررسی تطبیقی مادهی 301 قانون مجازات اسلامی.
1-6-پیشینهی پژوهش
در حقوق موضوعهی ایران در مورد بررسی مجازات پدر و مادر در جرم کشتن فرزند (ماده 301 قانون مجازات اسلامی) گرچه هنوز جای چالشهای زیادی وجود دارد لکن بررسی این تحقیق دارای روشی است که نسبت به انواع روشهای بررسی تحقیق جدیدتر است و علیرغم این که از آن استفاده میشود تحقیق مستقلی صورت نگرفته است ولی گروهی از حقوقدانان و فقهای اسلامی در آثار خود به این موضوع به شکل کلی نگاهی گذرا داشتهاند اما تحقیق انجام شده از نظر فقهی و حقوقی بیش تر دربارهی مسایل مربوط به روشهای بررسی قتل عمد فرزند توسط والدین است. و تحقیقاتی که در ضمن بحث اصلی به موضوع پرداختهاند عبارتاند از:
1-دعوی قتل فرزند توسط پدر در ت جنایی مشارکتی تألیف طوبی شاکری گلپایگانی(1382).
پدرانی که با آزار و اذیت فرزند خود، قتل وی را رقم میزنند؛ طبق قانون، والدین میتوانند کودک خود را از باب تأدیب و تربیت در حدی که به آن دیه تعلق نگیرد، تنبیه کنند، بر این اساس اگر پدری مرتکب قتل فرزند خود شود، قصاص نخواهد شد اما دیه و زندان به او تعلق میگیرد.
2-جامع المدارک فی شرح المختصر المنافع تألیف سید احمد خوانساری(1405ه.ق.).
مرحوم حاج سید احمد خوانساری پیرامون هر یک از احکام چهارگانه ( قصاص، دیه، تعزیر و کفاره) در مورد پدر به ذکر استدلال میپردازد:
در مورد عدم قصاص پدر» به خاطر کشتن فرزندش علاوه بر ادعای عدم خلاف به عبارتی اجماع، به گروهی از روایات به شرح زیر استفاده میکند:
الف) صحیحه ی حمران ب) صحیحه ی حلبی ج)معتبره ی اسحاق بن عمار د) صحیحه ی ظریف
3-مجازات پدر و مادر در جرم کشتن فرزند تألیف محمد اسحاقی(1380).
مراد از فرزند» اعم از کودک» و بزرگ سال» است. بنابراین علاوه بر فرزندانی که در دوران کودکی و به دست پدرشان به قتل میرسند و به آن جرم بچه کشی» گفته میشود، در مواردی که پدر فرزند بزرگسالش را نیز به قتل برساند، رابطهی ابوت» مانع از اجرای قصاص است.
4- قواعدالکلام فی مسایل حلال والحرام تألیف علامه حلی(1410ه.ق.).
در کتاب قواعد خود انتفاء ابوت را در قصاص شرط دانسته و میفرماید: پدر – هر چه بالا رود- به فرزند- هر چه پایین رود- کشته نمیشود». مرحوم علامه در این عبارت کوتاه به حکم جد پدری نیز اشارهکرده و جد را به پدر ملحق میکند و هم چنین مقسوم ولد را توسعه داده و فرزند فرزند را نیز بلافصل ملحق میکند.
5-قتل فرزند توسط مادر تألیف عباس زراعت(1383).
معافیت پدر و جد پدری از مجازات قصاص به دلیل قتل فرزند ربطی به حقوق اسلام ندارد بلکه یک حکم عرفی است که از گذشتههای دور نزد همهی اقوام و ملل وجود داشته است. زیرا پدر و جد پدری که معمولاً ریاست خانواده و طایفه را به عهدهدارند دارای احترام هستند.
درباره این سایت